Seniortur til Ærø fra 28. til 31. maj 2018.

Forventningens glæde var ved at indfinde sig, men mandag morgen, da vækkeuret kimede, var vejret noget gråt, og inden man nåede at få pakket bilen begyndte regnen. Og det blev bare værre og værre, og hen over Lolland stod det ned i stænger, men da vi nærmede os Halsted lysnede det, og ved ankomsten til Tårs var det tørvejr, og solen var begyndt at titte frem gennem skylaget. På overfarten nød vi kaffe og muffins, og ved ankomsten til Spodsbjerg var skyerne næsten forsvundet. Videre til Ærø Færgen i Svendborg, hvor vi fik mere kaffe og marcipanhorn. Og tænk da vi nåede Ærø Golfbane gennem utallige hårnålesving strålede solen fra en skyfri himmel, og det fortsatte den med resten af turen, så der var ikke brug for ”vintertøjet”. Det var så pragtfuldt at kunne nyde både golfbane og ”after-golf” på hotellets terrasse i fuld sol og glædes over, at hotellet havde ”happy hour” mellem 16 og 17 hver dag. Drinksene blev serveret i syltetøjslignende firkantede glas med håndtag og gevind i toppen, men det gjorde kun morskaben lidt bedre.

På Ærø golfbane kan man indimellem glemme at se efter makkerens bold, da man er nødt til også at nyde udsigten til det Fynske øhav. Vandet var safirblåt med mange sejlskibe. Et flot syn med de 2-3 masters træsejlskibe for fulde sejl. Banen var rigtig fin med meget brede fairways, men alligevel smuttede der en del bolde ud i roughen, hvor de ikke altid var så lette at finde. Nogle var endda bekymrede for, om de nu havde bolde nok med. Greens var super, super hurtige, for der var næsten intet græs tilbage på grund af vandmangel, så indspil til flaget var meget ofte en ”slem forbier”, men pyt vi havde det sjovt, og alle var glade. Og sådan gik mandag og tirsdag.

Onsdag var sat af til en busrundtur med øens vognmand ”Jesper Bus”, som var 2. generation som øens vognmand. Mens vi kørte rundt og så på øens herligheder, fortalte han om øens historie iblandet små anekdoter og sjove historier, så latteren rullede. Øens præst er søster til Jakob Haugaard, og efter sigende en meget slagfærdig dame. Vi så et glimt af hende i fuldt ornat på vej til bisættelse i Bregninge kirke, som vi skulle have besøgt, men på grund af bisættelse måtte vi springe kirkebesøget over, og sluttede med byvandring i Ærøskøbings små og brolagte gader, hvor de kønne huse var pyntet med stokroser på facaden. En utrolig dejlig bustur, hvor vi oplevede Ærøs mangfoldige natur. Ved Volderup Klint tog vi en stejl trappe ned til stranden fra den høje klint og slog smut på vandet, og ved Søby Herregård klatrede vi op på nogle mægtige fæstningsvolde fra fortiden, hvor vi fra toppen kunne se milevidt omkring. Så sandelig en herlig formiddag.

På torvet i Ærøskøbing på restaurant ”På Torvet” nød vi en usædvanlig delikat frokost hvad angår både smag og udseende, og den blev skyllet ned med lokal Valnøddeøl, gylden og velsmagende.

Efter frokosten kørte Jesper os til Marstal Søfartsmuseum, hvor vi fik en guidet tur rundt i den gamle del af museet, mens hun fortalte om Ærøs skibsfarts opståen, først fra ganske små træskibe, for senere at udvikle ganske store træsejlskibe med flere master og store sejl. Dette gik ganske godt for byens befolkning indtil man opfandt jernskibene, der derefter handelsmæssigt helt har udkonkurreret træskibene. Mange af de gamle træskibe har private opkøbt og restaureret, og de sejler nu rundt med dem i de danske farvande, så vi landkrabber kan nyde synet af disse fuldriggere.

Hotellets morgenmad var et hit. Der var alt mellem himmel og jord til at fornøje ganen med.  Og den banesandwich vi fik med fra hotellet til golfen tirsdag, var den bedste vi nogensinde havde smagt, og den var emballeret i en lille fiks plastikboks, som kunne åbnes og lukkes, alt efter behov.

Hver aften nød vi hotellets buffet, der havde forskellige temaer. Dag 1: Amerikansk, dag 2: Mexicansk, dag 3: International, så vi fik smagt lidt af hvert. Men der var desværre ingen desserter, hvilket vi var mange der godt kunne have klemt ned. Efter maden slog vi os ned i baren, hvor vi fik dagens sidste kaffetår eller drink.

Torsdag morgen drog vi videre til Langeland Golfbane, hvor den sidste runde golf ventede os. Men ak og ve, deres rough var høj og meget tæt og fairways ikke så brede, så det kostede adskillige bolde. Og deres greens var langhårede og enormt langsomme, så mens man på Ærø puttede alt for langt, puttede man på Langeland alt for kort. Oveni havde vi den oplevelse, at Ole Erik Larsen lave ”Hole in one” og kunne inkassere en flaske whisky, som dog forblev uåbnet på grund af faren for promillekørsel.

Vi sluttede med dejlig aftensmad, som var hamburgerryg med grøntsager samt kaffe og småkager inden vi vendte næsen hjem til Nykøbing. På færgen kom der gang i issalget, da alle fik lyst til en Magnum.

Rigtig dejlig og oplevelsesrig tur med 25 glade og positive golfspillere i helt fantastisk sommervejr.

Billeder fra turen kan ses under Galleri/Seniortur Ærø 2018.